menu
menu
menu
menu
menu
menu
menu
menu
menu

WSTĘP

screenGry MK z serii 'mythologies' nie były nigdy dobrze odbierane przez fanów. Po pojawieniu się pogłosek o tym, że Midway planuje wydać kolejną grę MK z cyklu adventure opinie fanów na ten temat były raczej negatywne. Nic dziwnego bo poprzednie części gier z tego cyklu nie spełniały oczekiwań (zwłaszcza MK: Special Forces który w zasadzie nie powinien się pojawić). Jednak z czasem pojawiania się zdjęć, informacji oraz filmów oczekiwanie na grę wzrastało bo wszystko zapowiadało się coraz lepiej. W końcu gra pojawiła się we wrześniu 2005 roku.

screenNa początek kilka słów o tym czym gra się różni od podstawowych gier MK. Przede wszystkim nie jest to typowa bijatyka. Można ją zaliczyć do 'chodzącej bijatyki' jak to niektórzy nazywają. Istotnie, cała zabawa opiera się na przechodzeniu poszczególnych lokacji i zagłębiania się w przygody naszego bohatera. Oczywiście jest to gra z cyklu 'Mortal Kombat' więc zasadniczym elementem rozgrywki jest walka. W Shaolin Monks walka wygląda zupełnie inaczej. Walczymy zazwyczaj z kilkoma przeciwnikami jednocześnie dzięki specjalnemu systemowi walki przegotowanemu na potrzebny tej gry.

SYSTEM WALKI I PORUSZANIA SIĘ

Do wyboru mamy dwie podstawowe postaci: Liu Kang oraz Kung Lao. Kolejne dwie musimy odblokować, a są to Sub-Zero oraz Scorpion. Mają oni jednak nieco mniej ciosów od głównych bohaterów.

screenSystem poruszania się naszą postacią jest zupełnie inny i różni się od pozostałych gier MK. Jest jednak bardzo wygodny i już po kilkunastu minutach gry będziemy mieli opanowane sterowanie. Gra jest w pełni 3D więc poruszamy się we wszystkich kierunkach za pomocą analogu na padzie. Drugim analogiem możemy nieco przesuwać kamerę na boki oraz ustawić widok na kamerę bliską lub panoramiczną (ta jest niekiedy bardzo przydatna). Do walki służą nam trzy guziki a każdy z nich to innego rodzaju uderzenie. Niezależnie od tego jaką postacią gramy wszystkie mają jednakową zasadę działania. Pierwszy służy do zadania prostego uderzenia oraz kilku uderzeń (podstawowe kombo) po wciśnięciu guzika kilkakrotnie. Drugi guzik to wybitka. Możemy wybić przeciwnika na dwie wysokości - jednokrotne wciśnięcie guzika lub podwójne (wyżej). Trzeci atak to jedno, silne uderzenie. Pozostałe guziki służą do skakania, blokowania, wykonywania Fatality, rzutów, podnoszenia przedmiotów oraz używania ciosów specjalnych. Ciosy specjalne wykonujemy trzymając wciśnięty odpowiedni guzik a następnie wykonując jeden z trzech ciosów.

screenTak więc każda postać ma po trzy ciosy specjalne które możemy później ulepszać. I tak np. Kunga Lao ma na początku rzut kapeluszem, później może rzucać kapelusz w około siebie. Liu Kang posiada z początku fireballa a później może używać go w powietrzu. Wszystkie dodatkowe umiejętności możemy kupić w naszym profilu postaci za punkty które zdobywamy podczas walki o czym za chwile. Oprócz podstawowych ruchów mamy też ciosy które wykonujemy z rozbiegu (wślizg, rzuty i kilka innych). Zupełnie nowy wachlarz ciosów dostajemy kiedy wyskoczymy do góry. Wtedy każdy z guzików służący do walki wykonuje inny cios. W naszym profilu oprócz ciosów specjalnych możemy też wykupić inne umiejętności np. rodzaj wstawania kiedy leżymy (uderzając przeciwnika) czy też kombosy.

screenJeśli chodzi o komba to można je podzielić na dwie części. Pierwsze to podstawowe komba składające się z kilku uderzeń i mamy ich tylko kilka. Po wybiciu przeciwnika w górę możemy wyskoczyć i zadawać kolejne ciosy powiększając nasze kombo. Natomiast drugi rodzaj komba opiera się na biciu przeciwników nie robiąc przy tym przerwy dłuższej jak kilka sekund. Poszczególne ciosy jakie zadajemy są naliczane z boku ekranu i jak przestaniemy je zadawać przez kilka sekund zalicza nam to co nabiliśmy. W ten prosty sposób można dojechać do komba 200 lub 300-hitowego kiedy jest spora liczba przeciwników. Za takie komba dostajemy doświadczenie za które możemy kupować dodatkowe umiejętności naszej postaci. Komba są też odpowiednio bonusowane (mnożone itp.).

screenJak już wspomniałem w grze walczymy zazwyczaj z kilkoma przeciwnikami jednocześnie. Zabicie jednego wroga nie sprawia nam problemu jednak kiedy jest ich kilka sprawa wygląda zupełnie inaczej. Taka walka działa na prostej i wygodnej zasadzie. Kiedy walczymy z jednym przeciwnikiem a za naszymi plecami stoi drugi i chcemy się zabrać za niego wystarczy przekręcić gałkę analogową w drugą stronę i wcisnąć odpowiedni guzik ataku. Nasza postać odwróci się uderzając jednocześnie wroga. W ten sposób walczymy z kilkoma wrogami jednocześnie.

INTERAKTYWNOŚĆ

screenHistoria gry jest ściśle powiązana z wydarzeniami jakie mają miejsce w drugiej części gry MK. Dlatego też miejsca po jakich wędrujemy to znane areny z MKII. Są one oczywiście bardziej rozbudowane i ulepszone. Jak na Mortal Kombat przystało, dopełniają mrocznego klimatu gry. Istotne znaczenie w grze odgrywa interaktywność pomieszczeń w jakich się znajdujemy. Zawierają one różnego rodzaju elementy które mogą działać z pozytywnym lub negatywnym dla nas skutkiem. Są to przede wszystkim pułapki. Możemy je wykorzystywać przeciwko naszym wrogom np. nabijając ich na kolce ale również my musimy na nie uważać. Wygląda to bardzo fajnie kiedy nasi przeciwnicy zostają rozpruci przez obracające się wałki nabite kolcami czy też zjedzeni przez żyjące drzewo. Możemy też rzucać naszymi przeciwnikami rozwalając nimi mur w ścianie lub strącając ich z mostu. Nie zabraknie też różnego rodzaju beczek lub stosów ułożonych z czaszek które możemy rozwalić i coś w nich znaleźć. A możemy znaleźć przede wszystkim zieloną kulkę która dodaje nam nieco energii lub żółta która daje nam punkty doświadczenia. Na ziemi leżą też różnego rodzaju przedmioty które możemy podnieść i rzucić w przeciwnika. W celu odróżnienia ich od innych rzeczy leżących na ziemi błyszczą się.

BRONIE

screenOprócz walki wręcz możemy walczyć broniami które czasem znajdziemy. Są to głównie miecze oraz inne ostre 'narzędzia'. Każda broń posiada własne ciosy które zabierają znacznie więcej energii naszym wrogom niż ciosy podstawowe. Bronie mają jednak jeden mankament - nie można używać bloku. Gra z bronią wymaga znacznie większego doświadczenia w rękach gracza. W przypadku kiedy przeciwnik ma już końcówkę energii a nasz cios bronią będzie ostateczny zabijamy przeciwnika w bardzo efektowny sposób np. poprzez rozcięcie go mieczem wzdłuż. Broń możemy w każdej chwili wyrzucić (oczywiście najlepiej w przeciwnika).

PRZECIWNICY

Przyjdzie nam walczyć z różnymi wrogami. Niektórzy nie sprawiają większego problemu inni z kolei mogą sprawiać kłopoty. Niektórzy potrafią współpracować ze sobą i wykazują trochę inteligencji lub wręcz przeciwnie - czasem sami się pobiją. Oprócz normalnych przeciwników co jakiś czas przyjdzie nam walczyć z boossami. Są to znane wszystkim postacie głównie z MKII. Z nimi niekiedy będziemy musieli się pomęczyć zwłaszcza na wyższym poziomie trudności gry.

TRYB KO-OP

screenNajlepsza zabawa rozpoczyna się tutaj. Jest to tryb przeznaczony dla dwóch graczy. Rozpoczynamy przygodę wraz z drugą osobą która jest bardzo pomocna podczas gry. Dzięki drugiemu graczowi możemy zrobić znacznie więcej rzeczy w przeciwieństwie do gry w pojedynkę. Pewne sekrety i pomieszczenia można odkryć jedynie przy pomocy drugiego gracza. Możliwości w walce z drugim graczem są naprawdę duże. Oprócz prostego współdziałania oddano do dyspozycji specjalny system opierający się na zadawaniu kombosów przy pomocy drugiej osoby. Wygląda to tak, że łapiemy naszego towarzysza i kręcimy go w około zadając odpowiednie ciosy wrogom znajdującym się w pobliżu. Po zakończeniu tej 'akrobacji' naliczane są nam punkty doświadczenia. W trybie ko-op jedyną wadą jest czasem złe ułożenie kamery dla obu graczy zwłaszcza gdy znajdują się na obu końcach pomieszczenia.

VERSUS MODE

screenTryb ten jak nazwa mówi opiera się na tradycyjnej walce jak w MK ale oczywiście w systemie takim jaki jest w Shaolin Monks. W przeciwieństwie do podstawowego trybu gry mamy do wyboru osiem postaci: Liu Kang, Kung Lao, Scorpion, Sub-Zero, Johnny Cage, Kitana, Baraka oraz Reptile. Do wyboru mamy sporo aren które nie koniecznie pochodzą z trybu Single / Ko-Op. Areny są dosyć duże. Możemy wskakiwać na różne elementy oraz wpaść w pułapki. Oprócz tego znajdują się skrzynie w różnych miejscach które możemy rozwalić i znaleźć różne rzeczy: bronie, energię lun jakąś umiejętność (np. podwójny skok). Skrzynie które rozwalimy pojawią się ponownie po chwili.

SEKRETY, SEKRETY...

screenW MK:SM znajduje się cała masa ukrytych pomieszczeń i sekretów. Przejście gry bez odkrywania ukrytych pomieszczeń ukończymy z wynikiem około 60%. Twórcy gry zadbali o to aby zabawa się na tym nie kończyła. W każdym pomieszczeniu w grze jest ukryty jakiś sekret i wcale nie jest łatwo go znaleźć. Niekiedy ukryte pomieszczenie jest małe i znajdziemy tam zazwyczaj jakiś art lub film innym razem może być to droga która ciągnie się długo przez nowe pomieszczenia. W jednym z takich ukrytych pomieszczeń znajdziemy Smoke'a który zleca na pięć misji do wykonania. Jeśli je wykonamy otrzymamy w nagrodę Mortal Kombat II w którego możemy grać (wersja automatowa). Wszystkie rzeczy które znajdziemy (szkice, filmy, zdjęcia) możemy później przeglądać w opcji Kontent (podobnie jak w MK:DA i Deception).

WYKOŃCZENIA

screenMortal Kombat nie może istnieć bez brutalnych wykończeń przeciwników. Wykończenia wykonujemy na innej zasadzie niż w podstawowych grach MK. U góry ekranu obok paska energii mamy szklaną kulę która napełnia się krwią podczas wykonywania kombosów. Kiedy zapełni się cała i będzie migać możemy wykonać Fatality lub inne wykończenie wciskając odpowiedni guzik. Wtedy nasza postać łapie wroga a my musimy wystukać odpowiednią kombinację guzików. Po wykonaniu Fatala otrzymujemy odpowiednią ilość punktów doświadczenia. Liu Kang oraz Kung Lao mają po 10 Fatality pozostałe postacie mniej. Niektóre z nich są zupełnie nowe i ciekawe inne pojawiły się w poprzednich grach MK lub zostały nieco zmodyfikowane. Kolejne wykończenie to dobrze znane Brutality. Nasza postać staje się na kilkadziesiąt sekund bardzo szybka i silna. W tym czasie powinniśmy zdążyć wykończyć wszystkich wrogów w pobliżu. Ostatnie i zupełnie nowe to Multality. Nasza postać automatycznie zabija wszystkich wrogów znajdujących się w pobliżu np. Liu Kang zamienia się w smoka i spala wszystkich ogniem.

GRAFIKA I MUZYKA

screenPoziom tutaj jest bardzo nierówny. Grafika w grze jest ładna jednak jak na dzisiejsze czasy to za mało. Bardzo brzydko wyglądają wstawki filmowe które często pojawiają się podczas przechodzenia gry. Na pochwałę zasługują natomiast widoki znajdujące się na niektórych arenach. Wodospady w Wu Shi Academy czy też góry które widać w oddali w Lost Tomb są wykonane bardzo starannie. Modele postaci też niestety nie powalają na kolana i wyglądają co najwyżej przeciętnie. Ważne jest to, że poruszają się płynnie.

Do oprawy muzycznej i dźwiękowej nie można mieć zastrzeżeń. Muzyka w poszczególnych lokacjach jest wykonana na podobieństwo tej jaka jest w MKII w poszczególnych arenach oczywiście odpowiednio zremiksowana. Podczas walki zmienia się i nabiera tempa. Uważam, że muzyka w MK:SM jest jedną z najlepszych ze wszystkich gier MK.

PODSUMOWANIE

Nie byłem z początku pozytywnie nastawiony do gry po wcześniejszych tytułach z serii mythologies (Sub-Zero oraz Special Forces). Jednak zostałem mile zaskoczony. Mimo pewnych braków i niedociągnięć gra jest po prostu w porządku. Ma jedną podstawową zaletę: bardzo przyjemnie się gra.

- Bodzio

PLATFORMY: PlayStation, Sega Saturn, Nintendo 64
DATA WYDANIA: 1996